Autor: Informacja prasowa
Simpli to skuter znany doskonale wszystkim miłośnikom skuterów. Jego zalety i design były wielokrotnie prezentowane i omawianie. W 2010 ZIPP Simpli wraca w nowej ulepszonej wersji!
Skuter Simpli przed wprowadzeniem na rynek został dokładnie przetestowany w dziale technicznym ZIPP pod kierunkiem inż. Michała Pajewskiego. Głównym badanym elementem był silnik, a dokładnie „Elementy układu napędowego. Badanie polegało na dokonaniu pomiarów warsztatowych, pomiarów twardościowych oraz pomiary dokładności obróbki mechanicznej powierzchni nowych części silnika. Badanie było przeprowadzone w Wojskowej Akademii Technicznej na Wydziale Mechanicznym w Instytucie Pojazdów Mechanicznych.
Badaniom poddano następujące części silnika spalinowego:
• cylinder,
• tłok,
• pierścienie tłokowe,
• sworzeń tłokowy,
• wał korbowy,
• łożysko sworznia tłokowego,
• łożysko wału korbowego.
• Zabezpieczenie sworznia tłokowego
Wymienione elementy są podstawowymi częściami układu tłokowo-korbowego. Wyniku badania stwierdzono, że wymienione elementy spełniają określone normy jakościowe dla poszczególnych elementów silnika. Budowa części spełnia określone normy takie jak chropowatość powierzchni Ra [m], twardość warstwy wierzchniej HRC, pomiar odchyłek powstałych w czasie produkcji mm, falistości powierzchni oraz struktur geometrycznych powierzchni.
Układ kierowniczy i zawieszenia
Zaletą skutera Simpli jest układ kierowniczy prawidłowo zestrojony z zawieszeniem przednim oraz zastosowanymi oponami (rozmiar 130/60 R13) co jest bardzo istotne w ruchu miejskim, gdzie kierowalność pojazdu ma bardzo duże znaczenie. Ważnym czynnikiem jest prawidłowo dobrany kąt pochylenia główki ramy oraz długość i twardość przednich teleskopów, konstrukcja i twardość tylnego zawieszenia. Parametry te w skuterze Simpli zostały dobrane bardzo dobrze, dzięki temu skuter spełnia charakterystykę skutera sportowego. W zawieszeniu tylnym zastosowano amortyzator tylny z dodatkowym pojemnikiem gazowym, dzięki temu amortyzator ten posiada płynę regulację sztywności zawieszenie tylnego.
Opony
Kolejną zaletą Simpli są zastosowane opony niskoprofilowe o rozmiarach 130/60 R13. Dzięki
zastosowaniu opon niskoprofilowych (130/60) uzyskano lepszą kierowalność pojazdu. Średnica opony w Simpli wynosi 13 cali, co ma bardzo dobry wpływ na pokonywanie nierówności drogi.
Układ Hamulcowy
Zastosowany układ hamulcowy w Simpli jest jednym z najlepszych rozwiązań stosowanych w skuterach. Przedni i tylny hamulec to układ hydrauliczny – tarczowy charakteryzują się prostą obsługą oraz lepszym odprowadzaniem ciepła podczas hamowania. Dużym plusem tylnego hamulca tarczowego w Simpli jest zamocowanie tarczy hamulcowej od wewnętrznej strony koła. Dzięki temu masy nieresorowane są na bardzo niskim poziomie, ponieważ nie ma tu dodatkowego wahacza tylnego. Ma to duży wpływ na skuteczność hamowania oraz na lepszą pracę zawieszenia tylnego. Pozytywnym aspektem jest również zastosowanie nawiercanych tarcz hamulcowych przednich i tylnych. Otwory widoczne na powierzchni tarczy służą do zmniejszenia masy nieresorowanej, odrzucania obcych materiałów z powierzchni tarcia oraz do odprowadzania ciepła do otoczenia (przeciwdziałanie nadmiernemu nagrzewaniu się i powstaniu naprężeń termicznych). Nowością w skuterach jest zastosowanie przewodów hamulcowych w oplocie stalowym, które poprawiają bezpieczeństwo dzięki temu że nie ulegają rozszerzeniu zwiększając skuteczność hamowania.
Podsumowanie
Silnik- Silnik dwusuwowy o bardzo dobrych parametrach przetestowany w Instytucie Pojazdów Mechanicznych WAT. Wyniki badań dla konstrukcji tego silnika okazały się bardzo dobre a parametrami dorównuje takim silnikom jak Aprilia, Yamacha, Honda. Jakość wykonania poszczególnych elementów silnika spełnia wszelkie normy jakościowe określone dla tych pojazdów.
Układ zapłonowy- Układ zapłonowy bezstykowy, zastosowany fabryczny moduł zapłonowy jest zablokowany ogranicza prędkość do 45 km/h. Po odblokowaniu skuter osiąga
prędkość 75 km/h.
Układ kierowniczy i zawieszenia- Dużym atutem Simpli jest tylne zawieszenie, które składa się amortyzatora z zbiornikiem gazowym, który służy do regulacji sztywności zawieszenia.
Układ hamulcowy- Zastosowanie tarczowych hydraulicznych hamulców w przednim i tylnym kole umożliwia dużą skuteczność hamowania przedniego i tylnego koła. Również zastosowanie nacięć tarczy hamulcowej zastosowane są nie tylko do walorów estetycznych pojazdów a także do poprawy hamowania pojazdu.
Przekładnia bezstopniowa- Różnica w przekładni w stosunku do innych skuterów polega na tym, że zostało zmienione przełożenie przekładni tylnej co było spowodowane zastosowaniem opon niskoprofilowych o rozmiarach 130/60 R13 co wyróżnia Simpli pośród konkurencji.
Dużymi walorami Simpli są nowoczesna stylistyka oraz bardzo dobrze dobrana grafika skutera. Skuter ma charakter sportowy i znakomicie sprawdza się w ruchu miejskim jak i również po za miastem dzięki zastosowanym kołom o średnicy 13’’. Pozostałe elementy jedynie poprawiają jego walory użytkowe, tak jak elektroniczny licznik (ciekłokrystaliczny w 100%). Skuter ten ze strony technicznej wyprzedza swoją konkurencję potwierdzając to osiąganymi parametrami oraz przeprowadzonymi testami w instytutach oraz w prasie.
Simpli. Dane techniczne:
Wymiary
Długość 1880 mm
Szerokość 700 mm
Wysokość 1200 mm
Rozstaw osi 1300 mm
Waga
Masa własna 99 kg
Dop. masa całk. 249 kg
Osiągi
Prędkość max. z blokadą 45 k m/h
Prędkość max. bez blokady 75 km/h
Prędkość minimalna 1,8 km/h
Układ elektryczny
Świeca zapłonowa NGK B 8HS
Akumulator 12V / 7 Ah
Bezpieczniki 10 A
Reflektor 12V 25/35W - H4
Lampa hamulcowa/postojowa 12V 21W / 5W
Pojemność zbiornika paliwa
Zbiornik paliwa 4,5 L
Silnik
Model 1BH0QMA
Silnik 1 cylinder/chłodzony powietrzem
Pojemność skokowa 49,2 cm³
Średnica tłoka 39,2 mm
Skok tłoka 40 mm
Stopień sprężania 7,5:1
Maksymalna moc 3,52 KW/7000 Obr/min
Maksymalny moment obrotowy 4,9 Nm./6500 Obr/min
Gaźnik PZ19
Filtr powietrza wkład poliuretanowy
Typ zapłonu C.D.I. (bez stykowy)
Rozrusznik elektryczny/nożny
Typ chłodzenia bezpośrednie/wymuszone
Smarowania mieszanka (automatyczne)
Olej silnikowy Zipp Semi synt 2T
Olej przekładniowy 85W/90
Zawieszenie
Przód Teleskopowe
Tył pojedynczy element resorująco-tłumiący
Hamulce
Przód tarczowy-hydrauliczny
Tył tarczowy-hydrauliczny
Opony
Przód 130/60 R13
Tył 130/60 R13