Dakar 2011: północne krańce
Dodano: 2010-06-18 16:16:53
Autor: Informacja prasowa


Rajd Dakar odkrył Amerykę Południową w 2009 roku. Odnalazł wspaniałą krainę, w której się rozwinął i zakorzenił. Odnalazł miejsce, w którym stale jest zaskakiwany czymś nowym. Przygotowania do imprezy w roku 2011 potwierdziły zachwycające właściwości południowoamerykańskich krajobrazów, a także sportowy potencjał niezbadanych dotąd terenów. 


W części argentyńskiej rajd odbędzie się w pięciu nowych prowincjach. Trasa przebiegnie blisko granicy z Boliwią, a zawodnicy zawitają do Jujuy, Salty i Tucuman: w ostatnich trzech latach nasi najwierniejsi gaucho odwiedzili swoimi niezawodnymi rumakami 17 z 23 prowincji. 

Rajd Dakar przekroczy również granice w Chile. W pobliżu Arici, na północnym krańcu pustyni Atakama, zawodnicy spędzą dzień odpoczynku na granicy z terytorium Peru. 

Południowoamerykańskie doświadczenie jest nie tylko imprezą sportową. Oprócz sportowych zmagań i atrakcji związanych z różnorodnością tego regionu świata, ważnym aspektem rajdu Dakar jest wymiar ludzki. Pomiędzy organizatorami imprezy, jej zawodnikami i obydwoma goszczącymi krajami błyskawicznie nawiązują się spontaniczne przyjaźnie. 

Po katastrofie, która dotknęła Chile w lutym, szok jakiego wszyscy doznaliśmy wkrótce złagodziła pokora i godność, którą okazali nasi latynoamerykańscy przyjaciele. Ochoczy i pełni energii mimo doznanego cierpienia, Chilijczycy liczą, że Rajd Dakar pomoże „osuszyć łzy”. Mamy nadzieję okazać się godni tak wielkiego zaufania. 

 
PROGRAM RAJDU DAKAR ARGENTYNA CHILE 2011 

6 maj: Dakar World Tour* - Holandia

12 maj: Dakar World Tour* - Hiszpania

15 maj: początek rejestracji zawodników 

18 maj: Dakar World Tour* - Chiny

20 maj: Dakar World Tour* - Japonia

31 maj: Dakar World Tour* - Argentyna

7 czerwiec: Dakar World Tour* - Chile

10 czerwiec: Dakar World Tour* - Włochy

+ 10 dat: Dakar World Tour* Europa Środkowa (Serbia, Czechy, Słowacja, Bułgaria, Chorwacja, Słowenia, Rumunia, Węgry, Ukraina, Polska) 

25-26 listopada: załadowanie europejskich pojazdów na statek do Ameryki Południowej 

Od południa 28 grudnia do południa 30 grudnia: zbiórka pojazdów 

30 i 31 grudnia: odprawa techniczna i administracyjna w Buenos Aires 

1 stycznia: briefing i ceremonia rozpoczęcia 

2-15 stycznia: rajd w Argentynie i Chile 

8 stycznia: dzień odpoczynku w Arice (na pustynie Atakama w Chile)

16 stycznia: ceremonia zakończenia w Buenos Aires

* Dakar World Tour to seria prezentacji rajdu, organizowanych dla zawodników, partnerów i mediów w 17 krajach 
 

TRASA 2011: KASKADA KOLORÓW 

Po dwóch edycjach rajdu w Ameryce Południowej, Dakar w 2011 roku kontynuuje eksplorację tego kontynentu, wyróżniającego się imponującym potencjałem. Zmierzając w kierunku północnej części Argentyny i Chile, trasa ociera się o granice krajów sąsiedzkich i prowadzi uczestników przez coraz bardziej zróżnicowane krajobrazy w kaskadzie kolorów. 

Kraj kontrastów 
Ogromna powierzchnia Argentyny pobudza wyobraźnię każdego, kto uwielbia wielkie otwarte przestrzenie. Rozpoczynająca się w Buenos Aires trasa prowadzi zawodników na północ przez kraj kontrastów, gdzie tego samego dnia, na odcinku stu kilometrów całkowicie zmienia się roślinność i krajobraz. Podczas jednego etapu  kierowcy będą zmuszeni zmierzyć się z suchą oraz mokrą nawierzchnią. Zdolność adaptacji zostanie nagrodzona, a ci którzy lubią zmiany będą się czuć doskonale. Przez pierwsze dni argentyńskiego odcinka Dakar przejedzie przez prowincje Jujuy i Salta, zbliżając się do granicy z Boliwią. Rajd odbędzie się na nowych terenach, wytyczonych wokół słynnej Trasy 40. 

Na północny kraniec
Zawodnicy wjadą do Chile nową trasą, równie niezwykłą jak podczas poprzednich edycji: el Paso de Jama.
Pustynia Atakama od razu przykuła uwagę uczestników Dakaru i stała się jednym z ważniejszych punktów imprezy. Jej wielkie połacie zadowolą wszystkich spragnionych wydm i piachu. Ważnymi punktami rajdu stały się Copiapo i Iquique. Po edycji 2011 na tę listę prawdopodobnie trafi również port Arica – najbardziej wysunięty na północ punkt Chile graniczący z Peru. Prawidłowe przejechanie pustynnych odcinków będzie miało bardzo duże znaczenie dla kształtu rywalizacji.  Pokonując trudne piaszczyste etapy trzeba będzie podejmować niełatwe decyzje nawigacyjne. Tutaj dowiemy się, kto jest prawdziwym ekspertem w tej dziedzinie. 

Inny rodzaj pustyni 
Za wspaniałym przejściem granicznym w pobliżu Paso San Francisco wjeżdżamy na terytorium Argentyny, podążając gładko płaskowyżem Andes Cordillera. Po sesjach fotograficznych w centrum uwagi ponownie znajdzie się sport – zawodników czeka żywiołowy etap wśród białych wydm Fiambala. Na porządku dziennym będą zmiany scenerii wśród nieznanych uczestnikom kanionów i łożysk rzek, wcinających się głęboko w pustynię na trasie do San Juan.
 

NOWE ASPEKTY SPORTOWE

Motocykle: 450cc dla wszystkich

Zmiany wprowadzone w edycji 2010 będą kontynuowane w kategorii motocykli. Perspektywa stawki składającej się z motocykli o maksymalnej pojemności 450cc skłoniła kilku konstruktorów do zwiększenia zaangażowania w rajd. 

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, od roku 2011 zawodnicy z listy Elite A.S.O. będą zobowiązani do jazdy pojazdami z silnikami o pojemności nie większej niż 450cc. 
Dopuszczalna liczba silników to 3. 
Pozostali zawodnicy mogą swobodnie wybrać typ motocykla.
W rajdzie Dakar 2012 wszyscy uczestnicy będą musieli jechać na motocyklach z silnikami o pojemności 450cc. 

Nawigacja: priorytet dla ksiązki drogowej 

Od kilku lat organizatorzy Dakaru wprowadzają zmiany mające na celu ograniczenie wykorzystania systemów GPS i przeniesienie nacisku na nawigowanie za pomocą książki drogowej -  umiejętności nawigacyjne są bowiem esencją rajdów cross-country. W 2011 roku zmiany dotyczą nawigowania do punktów kontrolnych (WPM). W ubiegłych latach zawodnicy byli prowadzeni przez GPS, gdy znaleźli się w odległości 3 kilometrów od way-point. W 2011 roku dystans ten zostanie skrócony do 400 metrów. 


PRZYJAZNY ŚRODOWISKU I LUDZIOM 

Dialog pomiędzy zespołami rajdowymi a instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę środowiska naturalnego są nieodłącznym elementem na wszystkich etapach przygotowywania Rajdu Dakar 2011. Szczególną uwagę poświęca się wyeliminowaniu wrażliwych obszarów na trasie rajdu. Dlatego też organizatorzy zwrócili się o sporządzenie nowej oceny poziomu emisji gazów cieplarnianych emitowanych podczas rajdu, aby oszacować ich wpływ na środowisko naturalne. 

Emisja dwutlenku węgla podczas południowoamerykańskiego Dakaru 

Trzy lata po wstępnym oszacowaniu poziomu emisji dwutlenku węgla w oparciu o dane z edycji Dakaru z 2007 roku, które wykazały ogólny poziom emisji wynoszący 22 tony ekwiwalentu węgla (tCe), prowadzone jest nowe badanie wpływu organizacji Rajdu Dakar w Argentynie i Chile. Prowadzi je ta sama agencję doradcza, aprobowana przez ADEME - francuską agencję ochrony środowiska i energii. Zakres pomiarów w roku 2010 będzie taki sam jak poprzednio, tj. najszerszy w tego typu badaniach. 

Dłuższe trasy przelotów, niezbędne by dotrzeć do południowoamerykańskich lokalizacji rajdu, niewątpliwie przyczynią się do wzrost poziomu emisji węglowych w stosunku do roku 2007. Dlatego organizatorzy pracują już nad różnymi możliwościami zrównoważenia tych emisji. 

Droga wzajemnego porozumienia 

Chilijska CONAMA (Comisión Nacional del Medio Ambiente - państwowa komisja ds. ochrony środowiska) została zaproszona do przedłożenia swoich wniosków po serii wstępnych badań w terenie, a następnie po ostatecznym ustaleniu trasy rajdu. Po zakończeniu tych prac, komitet walidacyjny zatwierdził ostateczną trasę rajdu przedstawioną przez organizatorów. W skład komitetu, oprócz CONAMA, weszli również przedstawiciele Consejo de Monumentos Nacionales (krajowej rady ds. zabytków) zajmującej się w ochroną terenów archeologicznych, a także CONADI (Corporación Nacional de Desarollo Indigena - narodowa korporacja na rzecz rozwoju kultury rdzennej), wspierająca rozwój rdzennej ludności kraju. 

W Argentynie Secretaria de Medio Ambiente y Desarrollo Sustentable (sekretariat ds. środowiska i zrównoważonego rozwoju) również ściśle współpracował z organizatorami Rajdu Dakar. Wszystkie sprawy związane z trasą omawiano także z władzami właściwych prowincji: do każdej z tych jednostek terytorialnych zwrócono się o zatwierdzenie przebiegu trasy. 
 
Kategoria energii alternatywnej 

Rajd Dakar jest silnie zaangażowany w rozwój energii przyjaznej środowisku i stanowi laboratorium nowych technologii. W tym celu utworzono specjalna kategorię pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami energii. 

Zawodnicy poruszający się pojazdami z napędem elektrycznym, silnikami hybrydowymi lub zasilanymi biopaliwami zostaną uwzględnieni w klasyfikacji generalnej, jak również w oddzielnej kategorii „energii alternatywnej”. 

Zbiórka odpadów 

W każdym odwiedzanym przez rajd miejscu zespoły rajdowe wybierają najlepszy – w miarę możliwości logistycznych - sposób zbiórki, sortowania i przetwarzania odpadów. Wynajęto między innymi dostawcę usług, który zajmuje się obróbką szkodliwych opadów takich jak zużyty olej, płyny (kwas akumulatorowy, itp.), zabrudzone tkaniny i inne. W pracach tych bierze udział kilka osób, z których każda zbiera od wszystkich zespołów i służb technicznych odpowiednio oznakowane torby z odpadami do sortowania i utylizacji. W Argentynie pracę tego zespołu nadzorują eksperci z działu odpadów szkodliwych sekretariatu ds. środowiska i zrównoważonego rozwoju. 

Zwykłe odpady z obozowisk są zbierane przez lokalne służby komunalne i przekazywane do typowego przetwarzania. 

Oprócz bardzo istotnej sprawy przetwarzania opadów z obozowisk, angażuje się dodatkowe zasoby by po zakończeniu rajdu pozostawić krajobraz w czystości. Po zawodnikach na trasę wyjeżdżają zamiatarki szczotkowe, a za nimi cztery pojazdy, których załogi zbierają wszelkie pozostałe śmieci (oderwane elementy pojazdów itp.). 
 

SOLIDARNOŚĆ POCZAS RAJDU DAKAR 

Przez ponad 30 lat w Afryce, a obecnie w Ameryce Południowej, Rajd Dakar współpracuje z wieloma organizacjami oraz wspiera inicjatywy mające na celu nawiązanie relacji z ludnością krajów goszczących imprezę. Trwająca obecnie w Chile odbudowa po wyniszczającym kraj trzęsieniu ziemi skłoniła organizatorów do zaoferowania pomocy mieszkaniowej za pośrednictwem organizacji charytatywnej Un Techo para mi país.  

UN TECHO PARA MI PAÍS

Współpracując z “Un techo para mi país” („Dach dla mojego kraju”), Rajd Dakar wspomaga rozwój mieszkalnictwa już od pierwszej południowoamerykańskiej edycji rajdu. Ta organizacja charytatywna, specjalizująca się w budowie mieszkań zastępczych dla rodzin, które znalazły się w trudnej sytuacji, w sposób naturalny zareagowała na zniszczenia spowodowane trzęsieniem ziemi w Chile 27 lutego. Zniszczeniu uległo ponad pół miliona domów, dlatego niezbędne były intensywne działania. W kolejnych dniach po katastrofie opracowano plan budowy 20 tys. domów. Po określeniu lokalizacji i ustaleniu priorytetu potrzeb, organizacja Un Techo para mi País przystąpiła do szybkich działań, niosąc pomoc osobom poszkodowanym w katastrofie. Do 29 marca 6000 ochotników zmobilizowanych do udziału w operacji wybudowało 2,675 domów. Datę zakończenia realizacji tego planu wyznaczono na koniec maja. 

Rajd solidarności z Chile 

Dzień po uderzeniu trzęsienia ziemi i fali pływowej, A.S.O. okazała wsparcie przekazując specjalnie na ten cel wyasygnowaną kwotę 100 tys. euro. Zespół organizacyjny Rajdu Dakar postanowił zrobić coś więcej i wciągnął do inicjatywy zespoły, odprowadzając na cele charytatywne 50 euro za każdy motocykl i quad, 100 euro za samochód i 150 euro za ciężarówkę od opłaty rejestracyjnej wnoszonej przez zespoły. Zebrane pieniądze zostaną przekazane organizacji Un Techo Para Mi País niezależnie od corocznej kwoty wsparcia w wysokości 112 tys. dolarów przekazanej już przez organizatorów Dakaru. 

AFRICA FOREVER

Relacje nawiązane z Afryką w historii rajdu zaowocowały regularnymi kontaktami pomiędzy organizatorami a krajami afrykańskimi. Dzięki inicjatywie Actions Dakar, rajd w dalszym ciągu wspiera programy rozpoczęte w przeszłości.  

Programy Actions Dakar, realizowane od 2002 roku we współpracy z SOS Sahel, będą kontynuowane w 2010 roku. Celem jest umożliwienie przeprowadzania określonej liczby przedsięwzięć zainicjowanych przez lokalne społeczności w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, rolnictwa, zalesiania czy konsolidacji wydm. Od ośmiu lat 

Actions Dakar z powodzeniem przekształca miasteczka i tereny wiejskie w senegalskim regionie Louga, popularyzując dobre praktyki w zakresie ochrony środowiska, które dziś są już dobrze zintegrowane. Łącznie z programów pomocowych skorzystał obszar o populacji 320 tys. mieszkańców. Suma wydatków poniesionych A.S.O., zespoły i partnerów Rajdu Dakar, a także organizację SOS Sahel od początku tej inicjatywy w 2002 roku to ponad 1,2 mln euro. 
 

DAKAR 2010: 4,1 MILIONA WIDZÓW 

W styczniu 2010 Rajd Dakar wrócił do Ameryki Południowej z mocnym postanowieniem odświeżenia relacji z entuzjastycznie nastawionymi kibicami. Działalność gospodarcza bezpośrednio związana z rajdem przyniosła zyski we wszystkich miastach i regionach odwiedzonych w Argentynie i Chile. Oprócz bezpośrednich korzyści, istotna była również promocja obrazów wydm, plaż i krajobrazów górskich na całym świecie. Wszystkie przeprowadzone badania świadczyły o dużym zainteresowaniu publiczności i istotnym wzroście atrakcyjności obu krajów goszczących imprezę. Potwierdziły się słowa Enrique Meyera, sekretarza stanu ds. turystyki w Argentynie, który już w ubiegłym roku stwierdził, że “Rajd Dakar okazał się najlepszym narzędziem promocji turystyki w całej historii Argentyny”. 

Argentyna: 3,1 widzów (start, 7 dni rajdu, meta)

Chile: 1 milion widzów (7 dni rajdu, jeden dzień odpoczynku)


KORZYŚCI GOSPODARCZE: 126,3 MILIONY EURO W ARGENTYNIE 

Rajd Dakar był obecny w Argentynie i Chile przez ponad dwa tygodnie, co wiązało się z rozbudowanymi działaniami logistycznymi. Wszystkie wydatki organizacyjne związane z transportem, zakwaterowaniem bezpośrednio zasiliły lokalną gospodarkę. Badania przeprowadzone wśród widzów, którzy przyszli zobaczyć rajd, a także wśród mediów transmitujących relacje pomogły ocenić bezpośrednie korzyści gospodarcze z organizacji imprezy. Szacuje się, że suma bezpośredniego wpływu gospodarczego osiągnęła 396 mln pesos (74,3 mln euro). 

Badanie zlecone przez argentyński rząd obejmowało również korzyści pośrednie w dziedzinie wizerunku kraju i optymalizacji potencjału turystycznego. Szacowane na 277 mln pesos (52 mln euro), korzyści zwiększają łączną sumę wpływu gospodarczego do 673 mln pesos (126,3 mln euro) dla samej tylko Argentyny. 

DAKAR W TV: 190 KRAJÓW, CORAZ WIĘCEJ PRZEKAZÓW 

Zainteresowanie okazane przez stacje telewizyjne na całym świecie osiągnęło nowy rekord. Za pośrednictwem 69 programów, relacje z rajdu były transmitowane do 190 krajów, a łącznie relacje z imprezy trwały 1200 godzin. Sam rajd filmowały ekipy z 55 międzynarodowych, krajowych i regionalnych stacji telewizyjnych, niezależnie od programów realizowanych codziennie przez organizatorów. 
Podczas edycji 2010 widzowie telewizji francuskiej mogli również oglądać przekazy na żywo z trasy, a także po raz pierwszy w historii rajdu dodatkowe zdjęcia i komentarze ze śmigłowca śledzącego faworytów. 

 
DAKAR.COM: WIELKI SUKCES W INTERNECIE 

Liczba odsłon oficjalnej strony internetowej rajdu potwierdza entuzjastyczne zainteresowanie Argentyńczyków i Chilijczyków imprezą. Obydwa kraje goszczące imprezę miały rekordowy udział w ogólnej liczbie 45 milionów odwiedzin strony, zarejestrowanych podczas rajdu. W porównaniu z 2009 rokiem oznacza to wzrost oglądalności strony przez argentyńskich internautów o 23% i 69% przez chilijskich. 
W sekcji wideo obejrzano 2,5 miliona filmowych relacji z rajdu.
 

SERIA DAKAR: THE SILK WAY RALLY I POZOSTAŁE PRZEDSIĘWZIĘCIA 

Seria Dakar to marka imprez rajdowych organizowanych według renomowanych standardów A.S.O., na których czołówka światowych zawodników spotyka się z amatorami. 

Po pierwszej Serii Dakar w 2008 roku, w ramach której odbył się Rajd Europy Środkowej i Rajd Pax, formułę kontynuowano w roku 2009, organizując pierwszą edycję Silk Way Rally na terytorium Rosji, Kazachstanu i Turkmenistanu. 

Władze rosyjskie, równie mocno jak A.S.O. przeświadczone o potencjale Silk Way Rally postanowiły trwale zaangażować się w rozwój imprezy. Stawiając linię mety w Soczi, organizatorzy chcą skojarzyć rajd z Zimowymi Igrzyskami 2014 r., które dla rządu rosyjskiego będą najważniejszą sportową imprezą nadchodzących lat. Ten dowód zaufania pomoże rajdowi znaleźć swoje miejsce w międzynarodowym kalendarzu. 

Już kilka krajów skontaktowało się z A.S.O., wyrażając chęć zorganizowania imprez z Serii Dakar. A.S.O. rozważa obecnie przedstawione propozycje. 


Seria Dakar:

2008:
Kwiecień: Rajd Europy Środkowej: Węgry – Rumunia 
Wrzesień: Rajd Pax: Portugalia - Hiszpania

2009:
Wrzesień: Rajd Jedwabnego Szlaku: Rosja – Kazachstan – Turkmenistan 

2010:
11 – 18 września: Rajd Jedwabnego Szlaku: z Sankt Petersburga do Soczi (Rosja) 
8 etapów – 4000 km


Dodaj swój komentarz (kliknij)
statystyka