Autor: Karol "Rookie"
W kwietniu startuje kolejna mistrzowska seria wyścigowa – Mistrzostwa Świata Endurance. Wszyscy fani wyścigów długodystansowych już za tydzień będą mogli pasjonować się wyścigiem 19 stałych zespołów walczących o pierwsze punkty na francuskiej legendzie Le Mans.
W tym roku zmiany dosięgły również serię Endurance. Mamy więc nowe regulacje, w tym najważniejszą, która zwalnia stałych uczestników mistrzostw z obowiązku uczestnictwa w wyścigu na japońskiej Suzuce. Wszystko oczywiście w ramach cięcia kosztów!
Rozpoczynający się sezon endurance to duża zamiana na pozycji głównego faworyta do mistrzowskiego tytułu. Po wycofaniu się ze stałego uczestnictwa zespołu Suzuki Endurance Racing Team, palmę pierwszeństwa dzierżyć będzie Yamaha Austria Racing Team. Austriacy są w tym sezonie chyba silniejsi niż kiedykolwiek wcześniej. Na pokładzie trzej doświadczeni jeźdźcy - Słoweniec Igor Jerman, Australijczyk Steve Martin i Francuz Gwen Giabbani, którego będziemy mieli szansę oglądać także w Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostwach Polski w zespole Grandys Duo.
Ale nie tylko Yamaha Austria Racing będzie liczył się w walce o tytuł mistrzowski. Do tego grona zalicza się także szwajcarski zespół Bolliger, który powraca w tym roku z motocyklem Kawasaki, na pokładzie ze Szwajcarem Patriciem Muffem, Austriakiem Horstem Saigerem i nowym nabytkiem Niemcem Rico Penzkofferem. Siódmy zespół w sezonie 2008, RMT 21 Racing Germany ponownie będzie ścigał się na motocyklu Honda CBR 1000 RR. Weterani z Phase One Endurance, czyli brytyjscy mistrzowie z latach 1993, 2000 i 2003 także planują ostro walczyć o tegoroczny tytuł. Australijscy bracia Damian i Alexander Cudlin oraz Hiszpan Pedro Vallcaneras, który w zeszłym sezonie nieźle zaprezentował się w teamie Folch Endurance, będą stanowili o sile brytyjskiej Yamahy.
Niespodzianką w tym roku może być zespół BK Maco Moto Racing Team. Słowacki zespół zaprezentował się bardzo dobrze w zeszłym roku, a w tym chce zawojować mistrzostwa w nowym składzie. Obok Amerykanina Jasona Pridmore’a, który był z zespołem już w 2008 roku, Maco Moto zatrudniło Hiszpana Dani Ribalte, który startował w Yamaha Folch Endurance. Do grona aspirujących o czołowe pozycje zaliczyć będzie można także francusko-włoski Suzuki RT Racing Team Moto Virus, Włoski Yamaha La Fortezza Amadeus X-One i Angielski Kawasaki Diablo 666 Bolliger.
Pośród stałych uczestników Formuły EWC jeszcze jeden zespół powinien wzbudzać wielkie zainteresowanie. Połączenie hiszpańskiej krwi Josepa Monge, z francuskim DNA Hugo Marchanda i doświadczeniem kilkukrotnego zwycięzcy Le Mans i Bol d’Or Williama Costesa będzie stanowić o sile nietypowego zespołu… Honda Michelin Power Research. Zespół korzystający z motocykli Hondy będzie obrendowany logiem jego właściciela, firmy Michelin. Przygotowywany przez, znaną z lat dziewięćdziesiątych, firmę Daffix Motos, motocykl Honda będzie maszyną doświadczalną i posłuży do rozwoju najnowszych produktów Michalin’a.
W klasie Superstock Qatar Endurance Racing Team będzie bronił mistrzowskiego tytułu z 2008 roku. Na ogonie Katarskiego zespołu ponownie będzie czaił się Team LTG 57. Francuski zespół był najgroźniejszym rywalem QER w zeszłym roku. Za tą dwójką kolejny francuski team Endurance Moto 45 startujący na Suzuki.
Podsumowując – w grupie dziewiętnastu zespołów zobaczymy przedstawicieli dziesięciu państw, z czego największą reprezentację stanowią tradycyjnie Francuzi i Włosi. Zapowiada się pasjonujący sezon, a pierwsze emocje już za tydzień 18 kwietnia na torze Le Mans.
Kalendarz Mistrzostw Świata Endurance 2009
18 kwiecień, Francja, Le Mans (24 H.)
31 maj, Niemcy, Oschersleben (8 H.)
4 lipiec, Hiszpania, Albacete (8 H.)
26 lipiec, Japonia, Suzuka (8 H.)
12 wrzesień, Francja, Bol d’Or (24 H.)
14 listopad, Qatar, Doha/Losail (8 H.)