Rewolucja w MotoGP
Dodano: 2009-03-29 22:21:25
Autor: Karol "Rookie"


Tak jak wam niedawno pisaliśmy, testy w Jerez miały być dla FIM i Dorny czasem rozmów nad zmianami w regulaminie klasy MotoGP. I tak też się stało. Wyniki przeprowadzonych rozmów, w których udział brali także przedstawiciele zespołów, zostały przedstawione na dzisiejszej konferencji prasowej. A zmian będzie sporo. Część z nich obowiązywać będzie już od tegorocznej rundy GP w Czechach, inne postanowienia wejdą w życie w sezonie 2010.


Zmiany w sezonie 2009
Nowe przepisy, które wchodzą w życie już w tym sezonie (od GP Czech) ograniczają liczbę silników, z których może korzystać zawodnik do 5. Każdy nowy silnik zostanie zabezpieczony przed każdą z sesji wyścigowego weekendu. Nowy silnik zostanie zakwalifikowany jako używany zaraz po opuszczeniu linii pitu. Każdorazowo wszystkie używane silniki, po zakończeniu eventu, będą miały zabezpieczane kanały wydechowe. Co najważniejsze, organizatorzy postanowili karać zawodników odebraniem 10 punktów, za użycie nieregulaminowych silników.

W sezonie 2009 zabronione będzie korzystanie z ceramicznych materiałów używanych do tej pory przy konstrukcji hamulców. Zabronione będzie także korzystanie z elektronicznego systemu kontroli zawieszenia oraz systemu EGR – regulującego przepływem spalin w wydechu.

Testy w roku 2009 i 2010
Testy w sezonie 2009 i 2010 będą trwały maksimum 8 dni, a areny na których będą miały miejsce zostaną podane do publicznej wiadomości w późniejszym terminie.

Na każdym torze i w każdym momencie sezonu, dozwolone są testy z udziałem niezakontraktowanych zawodników, ale testy te podlegać będą poniższym ograniczeniom:
 
a) mogą odbywać się tylko na oponach dostarczonych przez oficjalnego dostawcę opon i w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia ich liczba nie może przekroczyć 240 sztuk dla zespołu.
b) Po rozpoczęciu sezonu MotoGP, testy na torach znajdujących się w kalendarzu mistrzostw świata są ograniczone do 2 torów i nie mogą odbywać się później niż 14 dni przed właściwym wyścigiem.

Testy zakontraktowanych zawodników:
a) Zakontraktowani zawodnicy mają prawo do dwóch testów po wyścigu.
b) Zimowy zakaz testów zostaje wydłużony do 31 stycznia.


Zmiany w MotoGP w sezonie 2010
Zawodnicy, podczas weeekendu MotoGP, będą mogli korzystać tylko z 1 motocykla. W ciągu całego sezonu do dyspozycji zawodnika będzie tylko 6 silników. Ujednolicona zostanie także wielkość karbonowych tarcz hamulcowych. Od sezonu 2010 będą mogły mieć wielkość 320mm. Wtrysk paliwa motocykla klasy MotoGP nie będzie mógł pracować pod ciśnieniem większym niż 10 Barów. Nie będzie zabronione stosowanie sensorów temperatury opony.

Przez dwa lata, od 2010 do 2012, obowiązywać będą tylko dwie wielkości przedniej obręczy i jedna wielkość tylnej obręczy koła. Ich maksymalna wielkość będzie wynosiła 16.5 cala. Dozwolone będzie korzystanie z dowolnych systemów wydechowych, podobnie jak z systemów zmiennego rozrządu zaworów i zmiennego wzniosu zaworów.  DSG, czyli system podwójnego sprzęgła również będzie dopuszczony. Od 2010 roku na torach MotoGP nie zobaczymy już wspomaganych systemów manualnej zmiany biegów. Minimalna waga motocykla będzie wynosiła aktualną wagę + 2 kg. (np: 150 kg dla motocykli 4-cylindrowych). W boksie będzie mogło pracować tylko 5 członków zespołu.

I na koniec najważniejsze – noworoczniacy wkraczający do klasy MotGP, nie będą mogli wystartować w królewskiej klasie w zespołach fabrycznych !!!


Podczas weekendy omawiana była także propozycja wprowadzenia jednego dostawcy silników dla klasy Moto2, która wystartuje od sezonu 2011, ale decyzje w tej sprawie zostaną podjęte dopiero po rozmowach z producentami.

Dodaj swój komentarz (kliknij)
statystyka