Obowiązki motocyklisty
Dodano: 2009-06-17 10:05:59
Autor: Arkadiusz www.lexmercatoria.pl


Poruszając się na motocyklu w ruchu drogowym należy pamiętać o tym, iż ciąży na nas szereg obowiązków nałożonych przez ustawodawcę, które musimy wypełniać, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.


Za spowodowanie wypadku drogowego, oprócz utraty zdrowia, grozi nam również odpowiedzialność, bądź to karna jeśli skutki tego zdarzenia będę wyczerpywały znamiona jednego z przestępstw w ruchu drogowym, bądź odpowiedzialność za wykroczenie. W pierwszym przypadku sąd orzekający w sprawie może w najbardziej poważnych przypadkach orzec wobec nas karę pozbawienia wolności. Może również skorzystać z możliwości wymierzenia kary ograniczenia wolność, grzywny, bądź jednego ze środków karnych, a w szczególności zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Odpowiedzialność karna za spowodowanie wypadku grozi nam, jeżeli w zdarzeniu, którego jesteśmy sprawcami inna osoba odniosła obrażenia powodujące uszczerbek na zdrowiu na czas powyżej 7 dni albo jeżeli spowodowaliśmy wypadek w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila). Jeżeli obrażenia nie są, aż tak poważne grozi nam odpowiedzialność za wykroczenie. W takim wypadku policjant może nałożyć na nas mandat karny, według taryfikatora.

Jednakże należy mieć świadomość tego, że mandat karny oraz możliwość zatrzymania dowodu rejestracyjnego istnieje nie tylko w sytuacjach kiedy jesteśmy sprawcami wypadku drogowego. Będąc uczestnikami ruchu drogowego jesteśmy zobowiązani do przestrzegania szeregu zasad oraz innych szczególnych regulacji ujętych w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz w innych aktach prawnych niższej rangi. Ustawodawca obliguje nas do przestrzegania różnego rodzaju zakazów i nakazów, a w szczególności tych dotyczących przestrzegania ograniczeń prędkości, zakazu wyprzedzania w określonych miejscach i sytuacjach, zakazu zatrzymywania się oraz wielu innych. Nie przestrzeganie tych zasad skutkuje odpowiedzialnością za wykroczenie. O tym kto może na nas nałożyć mandat karny i w jakich okolicznościach opiszę w kolejnym artykule, który ukarzę się w najbliższym czasie na Motormax.pl

Jako świadomi uczestnicy ruchu drogowego musimy wiedzieć również, iż mandat bądź zatrzymanie prawa jazdy grozi nam także w przypadku nieposiadania odpowiednich dokumentów bądź z uwagi na stan techniczny naszego pojazdów.

W tym miejscu pojawią się dwa pytania:
1.    Jakie dokumenty powinien posiadać przy sobie motocyklista?
2.    Jakie warunki techniczne powinien spełniać motocykl, którym się porusza?

Zanim przejdę do udzielania odpowiedzi na wyżej przedstawione pytania wskażę, że obowiązkowym „wyposażeniem” motocyklisty jest kask posiadający atest. Moim zdaniem do obowiązkowego wyposażenia motocyklistów, przynajmniej tych poruszających się na maszynach o większej pojemności albo lepiej tych, które mogą rozwinąć większą prędkość (bo nie trudno sobie wyobrazić 125, którą może osiągnąć prędkość 100 km/h), powinny należeć rękawice motocyklowe, buty motocyklowe, spodnie i kurtka z wszywanymi ochraniaczami, wykonane z materiału bądź skóry, które wytrzymają kontakt z asfaltem i ochronią motocyklistę przed pozostawieniem po ślizgu śladów swojej skóry na ulicy.
Obserwując wielu kierowców motocykli wszelkiej maści przerażającym jest widok osoby, która zdaje się być minimalistą i spełnia jedynie wymagania ustawodawcy w zakresie posiadania kasku, który chroni głowę, a nie idzie o krok dalej aby ochronić pozostałe części swojego ciała. Z uwagi na to, iż mimo ciągłego alarmowania, pokazywania drastycznych zdjęć z wypadków motocyklistów nadal jest gro osób, które jeżdżą na motocyklach bez odpowiedniej ochrony celowym jest wprowadzenie ustawowego obowiązku posiadania wyżej wskazanych elementów stroju motocyklisty. Może zagrożenie odpowiednią grzywną przemówi do rozsądku tych, których nie przekonują obrażenia, którymi może skutkować udział w wypadku drogowym bez odpowiedniego stroju. A może zamiast organizować akcje typu „idzie wiosna będą warzywa” należałoby zagospodarować posiadane środki na akcję promującą wśród motocyklistów jeżdżenie w odpowiednich strojach?

Motocyklista wyjeżdżający na drogę musi pamiętać o obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego z wbitymi aktualnymi badaniami technicznymi oraz dowodu zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej kierowcy.

O tym jakie warunki techniczne powinien spełniać motocykl można przeczytać zarówno w ustawie prawo o ruchu drogowym, ale także a może w szczególności w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003, Nr 32, poz. 262).

W treści rozporządzenia możemy znaleźć szereg szczegółowych wymagań dotyczących stanu technicznego, które muszą spełniać motocykle. Przedstawię wam kilka najważniejszych z nich, o których powinniście wiedzieć:
1.    motocykl nie może być dłuższy niż 4 metry;
2.    masa motocykla nie powinna przekraczać masy całkowitej wskazanej przez producenta, a górną granicą jest waga 1000 kilogramów (bez uwzględnienie masy akumulatorów przy napędzie elektrycznym);
3.    motocykl może ciągnąć przyczepkę o masie nieprzekraczającej masy wskazanej przez producenta, ale nieprzekraczającej 50% masy pojazdu bez obciążania;
4.    poziom hałasu powodowany przez motocykl:
a.    do 125 cm3 może wynosić maksymalnie 94;
b.    powyżej 125 maksymalnie 96;
5.    wymagania dotyczące miejsca przewidzianego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej określono w załączniku 5 do wyżej cytowanego rozporządzenia, a w nim określono m. in.:
a.    wymagania dotyczące położenie tablicy względem osi podłużnej pojazdu:
a)    środek tablicy nie może być położony na prawo od wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;
b)    lewa krawędź tablicy nie może być położona na lewo od pionowej płaszczyzny równoległej do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu i przechodzącej przez jego lewy obrys;

b.    tablica powinna być prostopadła z dokładnością do 2° do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;
c.    tablica powinna być pionowa z dokładnością do 5°; jeżeli jednak jest to konieczne ze względu na kształt pojazdu,

może ona być odchylona od pionu:
- nie więcej niż o 30°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku górze;
- nie więcej niż o 15°, gdy powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku dołowi;

d.    wymagania widoczności geometrycznej:

tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących czterech płaszczyzn:
•    dwóch płaszczyzn pionowych stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu;
•    płaszczyzny stycznej do górnej krawędzi tablicy i tworzącej kąt 15° do góry od poziomu oraz 30°;
•    płaszczyzny poziomej przechodzącej przez dolną krawędź tablicy (5° do dołu od poziomu dla pojazdów).

6.    załącznik 6 do wyżej wymienionego rozporządzenia zawiera szczegółowe wymagania dotyczące świateł – w tym miejscu wskazać należy, że motocykl powinien posiadać światła drogowe, mijania, kierunkowskazy oraz migacze oraz jedno światło stopu. W treści rozporządzenia do którego odsyłam zainteresowanych podano szczegółowo na jakiej wysokości winny być zamontowana światła, w jakiej płaszczyźnie powinny świecić.

Motocykl powinien wykazywać dodatkowo odpowiedni wskaźnik skuteczności hamowania, wskazany w załączniku 7 do wyżej wymienionego rozporządzenia.


Tyle teoria i obowiązujące prawo, których przestrzegania przez kierowców motocykli Policja oraz inne uprawnione służby starają się egzekwować. Wymagania są określone bardzo szczegółowo i warto zapoznać się z nimi, aby kolejna kontrola przez patrol Policji nie zakończyła się dla nas nałożeniem mandatu karnego oraz koniecznością przeprowadzenia badań rejestracyjnych.

Komentarze
offroad bez sensu jest Twoje zdanie na ten temat :) co cie interesuje czy ktoś zrobi z siebie kaleke jezdzac bez odziezy ochronnej ?! . Kask takze nie powinien byc obowiazkowy gdyz TO TYLKO I WYLACZNIE MOJA SPRAWA I MOJE ZDROWIE. Ale wiadomo ze zawsze jest lepiej jak sie ktos martwi na zapas ograniczajac wszystkie swobody obywatelskie jakie tylko mozna... podobnie jest z pasami bezpieczenstwa. Masz odpowiednie ubranie do jazdy na motocyklu to sie ciesz, ale nie namawiaj do tego innych, bo takie cos przypomina dzialanie pewnych ludzi ktorzy w niedziele chodza po domach i rozdaja ulotki. Artykul ogolnie przydatny, nie podoba mi sie natomiast "kierunkowskazy oraz migacze" jak mozesz to opisz mi roznice :). Byloby lepiej gdybys nie przedstawial swojej opinii na dany temat tylko zrobil to bezstronniczo. Wg mnie kara grzywny powinno sie karac osoby martwiace sie za innych ! :) Pozdro
Dodaj swój komentarz (kliknij)
statystyka